Dansbaneeländet

Det var länge sen det talades om "dansbaneeländet". Det var på 40-talet och kom med i en av Karl Gerhards revyer. Det handlade om faran för ungdomar om samlevnad och sex i fördolda termer. Det var några präster med kyrkoherden från Tvååker, Gustav Grände, som talade om risken för ungdomen till synd i samband med dansbanorna. Detta var i alla fall den bild som journalisterna ville skriva om, den egentliga upptakten till dansbaneeländet kom aldrig fram. Sanningen var inte lika intressant och speciellt tråkigt var det om sanningen handlade om att kyrkan gjorde samhällsnytta vilket det inte verkar som om journalister tycker om att skriva om, inte då och inte heller idag. Vad det handlade om har min pappa berättat om också på radio Halland. Han var en av de få som minns vad som egentligen hände den där gång i början av 1940-talet. Det handlade om en dansbana i Tvååker, det finns andra som har talat om andra dansbanor, men så var det inte. Det var ungdomens stora nöje att gå ut och dansa. Det kostade inte mer än nån krona. Men så kom det någon som ville ha 7 kronor i inträde och därmed kunde inte alla ungdomar ha råd med att gå och dansa. Istället blev dansbanan ett ställe där man träffades utanför och det blev som det blev, slagsmål förekom och man bad kyrkoherden att komma och försöka få ändring på det hela. Så skedde också och vad jag förstår så blev det ändring. Kyrkoherdens insats gjorde skillnad till ungdomens förmån. Men journalisterna var bara intresserade av att skriva om att kyrkoherden skulle hållit någon slags predikan på dansbanan och pratat om dansen som synd. Men så var det inte. Då liksom nu är det förutfattade meningar som säljer tidningsnummer och om kyrkan och dess företrädare säljer det fler tidningar om eländesbeskrivningar än de 99% av kyrkans verksamheter och företrädare som gör något gott.

Kommentarer
Postat av: Evald Bengtsson

Bästa Kallios

Av ren tillfällighet hittade jag Din blogg på datorn. Det som jag reagerar starkt emot är inlägget om Gustav Grände och "dansbaneeländet"

Du må ha vilken uppfattning Du vill om denna person och jag har ingen uppfattning om den berättelse Du fått från Din far.

Nu är det så att jag är en myckelt gammal person

som på nära håll kommit i kontakt med denna Kyrkoherde, faktiskt även konfirmerad av densamme.

Du skriver att "99% av kyrkans företrädare har gjort något gott". Säkert sannt, dom flesta har också gjort väldigt mycket gott. Men till den återstående 1½ måste Gustav Grände räknas.

Här kommer några saker:

1/ Gustav Grände talade alltid om "dagens ungdom" och att denna ungdom var "den hemskaste som någonsin har funnits" Han framförde att atombomben var bevis för detta. Atombomben var nämligen Guds straff för att vi hade en sådan ungdom.

Det var nu så att för en liten del människor var

Kyrkoherdens tal samma som "gudsord" och tyvärr ingick mina föräldrar i denna grupp. Följden blev att jag under hela min uppväxt inte fick vara tillsammans mrd jämnåriga vid något annat tillfälle än i skolan. Detta var ute på landet, där gick det rent praktiskt att genomföra.

2/ Att besöka en dansbana vågade jag inte ens andas om. Dock vet jag att min far och mor i sin ungdom besökte dansbanor. Min mor talade ofta om dansbanan i Himle. Kanske var dett detsamma som Bergsätra.

Hur kunde detta hänga ihop. Jo min far och mor tillhörde ju "dåtidens ungdom" och dom var enligt Kyrkoherden väldigt mycket bättre, kanske dom bästa som någonsin funnits. Något bevis för denna tes framförde han dock aldrig.

3/ Du talar om Biskopen i Växjö, Yngve Brilliot. Han var ju där samtidigt som Erik Walles. Fast dom behöver ju inte ha haft samma åsikter. Men var inte Biskopen aktiv för att stoppa ungdommen från att vara i Vinterpalatset i Stockholm? Att ett visst ytterlighetsparti var välkommet dit hade han visst inget emot.

4/ Du nämner även "biståndsarbetaren" Svante Grände. Bör väl vara"f.d." biståndsarbetaren. Av boken "Löjtnant Julio" att dömma övergick han väl till att mörda poliser och råna banker.

5/ Det finns en utmärkt bok av Martin Westin som handlar om "dansbaneeländet".

6/ Journalisterna vinklar förvisso sins berättelser

Detsamma gör även prästerna.

2010-11-12 @ 19:18:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0