Påven upphör med bannlysning

Jag har en dubbelbottnad inställning till det här med att Påven har tagit bort bannlysningen av den där konstiga föreningen PXIX nånting ( jag minns inte ens vad de heter). För det första gillar jag inte bannlysningar över huvudtaget eller exkommuniseringar, vilket innebär förbud att ta emot nattvarden.
För det andra anser jag att de som anser att förintelsen inte har förekommit eller nedgraderar det fruktansvärda som hände genom förintelsen, de borde egentligen bannlysas. Det blir dubbelbottnat.

Vi har ju inte det här problemet i Svenska kyrkan. Där har vi varken eller. Men det finns utalat i våra bekännelseskrifter och sammanfattas ganska bra i "Schmalkaldiska artiklarna. Krångligt namn. Där står det att det finns två bann, ett stort och ett litet. Det är det stora bannet som påven har hand om anser man är fel eftersom det rimligtvis hör till den världsliga makten. Helt rätt att det är fel.
Men det lilla bannet går bra enligt bekännelseskriften. Det innebär att om någon uppenbart lever rullan och kommer fram till nattvardsborden, full som en alika och ändå vill ta nattvarden, så bör det inte ske något utdelande av nattvarden till en sådan person. Det är ungefär som om man är för full på krogen, så åker man ut. Det är vad bekännelseskriften innebär. I praktiken tror jag inte att det här är ett problem. 

Nåväl, bort med all form av bannlysning och övertyga de idioter som inte tror på förintelsen att börja tro. För förintelsen måste nog ses som det mest avskyvärda som mänskligheten någonsin har hittat på. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0