Skolans devalvering

Idag har jag funderat på varför det är så att dagens ungdomar verkar ha mindre kunskap än vad som var tidigare. Är man dummare idag eller är det något annat? Har funderat på det länge och jag är inte ensam. När Alliansen kom till makten var man klar över att något måste göras och det försöker man med nu vilket är alldeles utmärkt. Hoppas verkligen att det lyckas, men det är nog svårt att komma tillbaka till ett rikt kunskapsflöde igen. Men varför har det blivit så här? Jag har läst en bok som bygger på följande artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=460585&previousRenderType=2 . Det är David Eberhard som sedan skrev om Trygghetsnarkomanernas Sverige där han konstaterar att själva skolsystemet är grundläggande fel och jag håller med. Det handlar om två delar som båda är helgalna i praktiken (även om det låter bra i teorin) och tillsammans utgör de ett systemfel som idag är klart märkbart även om det finns goda lärare som kämpar på och i många fall lyckas trots allt.
Delarna är Problembaserad pedagogik samt likställighetsprincipen.
Den problembaserade pedagogiken kommer från Kanada från -70talet och hyllades och infördes i flera länder. Men man upptäckte ganska snart att utbildningen blev sämre. Barn och ungdomar lärde sig sämre och kunskaperna blev mindre och mindre. Analytisk förmåga minskade och betygen sönk. Problembaserad pedagogik innebär rätten att formulera egna frågor och problem. En bra pedagogik, om du har en baskunskap så att du kan ställa frågor och formulera problem, men om du inte har det är denna pedagogiska metod rena vansinnet. Läs gärna mer om denna metod: http://www.resurs.folkbildning.net/download/883/pblsilen.pdf . För studenter och forskarstuderande är metoden ganska självklar och skiljer sig egentligen inte från gammal forskarpedagogik, men att införa den i grundskolan var ett av de två stora problemen med denna pedagogik. I teorin låter den underbar, i praktiken skapar den bara idioter.
Den andra delen är likställighetsprincipen som innebär att alla har samma rätt till sin undervisning. I praktiken låter detta också rätt och riktigt, men i praktiken blir det helt fel. Det är den svages lag som gäller. Tanken att de duktiga ska stödja de svaga är visserligen god, men i praktiken blir det sämre utveckling för de starka som snabbt tappar intresset för vilket ämne det än blir, medan de svaga får god hjälp och utvecklas bra och ganska normalt. Kortfattat låter det här diskriminerande, men David Eberhard anser jag nog har rätt när han skriver att vi måste våga låta de som har lätt för sig att utvecklas efter sin förmåga och inte i takt med alla andras förmåga. Ingen vinner på det.
Det är de här sakerna som jag hoppas att regeringen arbetar med något måste hända som förbättrar situationen för skolan i vårt land. David Eberhards förslag till lösning är flera, men kanske framför allt att ställa krav och att åter göra läraren central i lektionssalen. Alltså inte eleven i centrum, utan läraren. Inte eleven i centrum, utan kunskapen. Om du tycker att det låter förfärligt så välkommen in i den svenska hjärntvätten. Vi har lärt oss att blanda ihop begreppen värde och förmåga. Det innebär att vi tror att det är diskriminering om vi anser att någon elev möter för stora krav eller inte får göra och lära sig det som den eleven själv vill. Men det är inte diskriminering, det har nämligen ingenting med människovärdet att göra. Varje människa är värdefull därför att hon är människa, inte för vad hon presterar. Vi måste återfå en riktig människosyn också i skolan. Elever måste få ha rätt att vara svaga och inte kunna prestera så mycket. De måste därför ha rätt att få hjälp, utan att det kan anses vara diskriminerande.
Nåväl, några tankar som faller på utifrån en väldigt intressant bok.

Kommentarer
Postat av: Lilith

Du har rätt. Och för att vårt land ska ha möjlighet att möta framtiden måste människor få utvecklas. Idag används begrepp såsom elitskolor som skällsord

2009-02-10 @ 22:08:59
URL: http://lilith.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0