Tankar i solnedgången 5 mars

Det verkar som om det händer mer och mer i världen, men så är det inte. Det är bara fler som kan göra mer för fler och mer media som kan berätta om mer för fler. 
Det jag funderar över är ett samtal jag hade med Bo Giertz (tidigare biskop i Göteborg, jättetidigare), om tiden blir kortare med tiden. Han uppfattade det så, men det kan också vara så att man uppfattar tiden som kortare när man blir äldre och han ville inte känna sig säker på vilket det var. Men jag undrar...det kanske ändå är en fysisk betingelse. Enligt Einsteins relativitetsteori, som jag uppfattar det, så skulle det kunna vara så. Men vad vet jag. Det sägs att det bara finns tre personer på denna jorden som förstår hans teori. Nåväl, det räcker väl att titta på formeln så tappar man bort sig ganska snart, i alla fall i allmänna termer. Det är kanske därför formeln som rubbar både tid och rum kallas för den allmänna relativitetsteorin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0